Suzuki XN85
Up Foto's

 

 

                                     Suzuki XN85D Turbo.

 

pic00001.jpg (38903 bytes)

Skrevet efterår 1999, opdateret 28-11-2010.

Suzuki's XN85 Turbo er den mindste af de turbo ladede MC der blev bygget i starten af 80'erne.

Tilsyneladende skulle alle de japanske MC fabrikanter pludselig flirte med en MC med
turbolader, således også Suzuki.

Cyklen er kun bygget i et meget begrænset antal - 1153 stk. blev det til.
Den har aldrig været importeret til Danmark, måske fordi den med de danske afgifter
ville blive urimelig dyr.

Mit eksemplar er således, i hvert fald i nogle år, den eneste der kører som gadecykel i Danmark. Min genbo, Torben, køber en i Sverige, og der kører en i Korsør. Torben solgte sin tidligt i 2010, og jeg har lige afhændet min XN85 pr. 28-11-2010.
Det er naturligvis med blødende hjerte jeg tager afsked med min XN85, men faktum er, at den ikke har været startet siden sommeren 2004, og da der er trængsel i mit lille værksted må den forlade mig til fordel for et bedre hjem. Ganske kort: jeg er ejer af cyklen fra 10-10-1998 til 28-11-2010, altså 12 år, i hvilken periode cyklen har kørt 12.000 Km.


Hvor mange der er tilbage af dem der blev bygget vides ikke, men XN85 har formentlig
ydet sit bidrag til skadestatistikken.

Cyklen må derfor i dag betegnes som "collectors item", altså en raritet fra en svunden
tid eller et teknisk eksperiment.

Cyklen indeholder mange smarte tekniske detaljer set fra Suzuki's side:

Første MC med computerstyret benzinindsprøjtning.
Første MC med centralaffjedring på bagsvingeren (Var der nogen der sagde NSU MAX?).
Første MC med antidive på forgaflen.
Første (og eneste) MC fra Suzuki med turbolader.

Basis for cyklen er for så vidt Suzuki Katana med GS650 motoren, hvorfor de fleste
reservedele stadig er til at skaffe.
Den ligner ved første øjekast Katana meget, men når de står ved siden af hinanden er
det tydeligt at der er tale om to forskellige cykler.

At cyklen fik et så kort liv som var tilfældet, skyldes det faktum at motorteknikken
udvikledes hurtigt, således at efterfølgeren GSX750 med fire ventiler pr. cylinder
faktisk yder det samme som XN85 og vejer betydeligt mindre.

Cyklen er mekanisk meget stabil og starter, takket være benzinindsprøjtningen, hurtigt
selv om det er meget koldt.
Den er velkørende, og indbyder til fræk kørsel på de små veje, faktisk har den
køreegenskaber der indbyder til mere end motoren kan levere.

Cyklen har en standardfejl:
Waste gaten sætter sig fast efter længere tids stilstand.
Årsagen er, at udstødningssystemet kondenserer og samler vand som en gammel brønd,
hvilket bevirker at alt indvendigt i det ruster.
Det sammenholdt med, at waste gatens aksel ikke kan smøres bevirker at den ruster fast.
Det bevirker at motoren overlades og, at tryksikringen derfor melder "overload" til
computeren, der derfor omgående lukker for al strøm til motoren.
Så fra at hænge i håndtagene under acelleration, kigger man pludselig ind i forlygten.
Den har lavet det nogle gange i mit eje, første gang var det heldigvis en erfaren MC'ist,
Karsten Horn (Jow, der er lys i forlygten), det skete for, så jeg var senere advaret.
Men det er en ganske modbydelig oplevelse, jeg har  prøvet det et par gange.
Jeg har derfor boret hul i turbohuset ind til waste gate akslen, skåret 6 mm gevind i
hullet og sat en smørenippel i.
Smurt med grafitfedt (Molybdænsulfid - Molykote) går den "som smurt", og problemet er
forhåbentligt løst for stedse.

Tekniske data:

Stel:
Længde:                        2150 mm
Bredde:                           750 mm
Højde:                           1200 mm
Akselafstand:            1490 mm
Sædehøjde:                   770 mm
Vægt (tør):                    230 Kg

Motor:
Type:                                  4 takt luftkølet DOHC Turboladet
Cylindre:                           4 (GS 650 motor)
Boring:                            62 mm
Slaglængde:                55.8 mm
Cylindervolumen:     673 CC
Kompression:            7.4:1
Karburering:                       FI System - Elektronisk styret benzinindsprøjtning
Tænding:                             Elektronisk styret
Efekt:                              85 HK

Transmission:
Kobling:                               Vådkobling
Gearkasse:                       5 Trins
Transmission:                     Kæde

Turbo:
Turbinehjul:                  53 mm
Kompressorhjul:          48 mm
Turbo RPM:        140.000 RPM ved 10.000 engine RPM
Turbo eff:                        73 %
Turbo tryk:                       1 atu max. (1 Kg/cm2 i manifold).

turbo.jpg (63056 bytes)

XN85's ædlere dele

Home Up Yamaha XS500 Suzuki XN85 Ducati Paso Anderstorp Mit skrueskur Velocette Skriblerier NSU MAX NSU Fox Seeley Honda CB750