Yamaha XS500
Up Foto's

 

 

Yamaha XS500C

Yamahaxs500-2.jpg (26391 bytes)

Min Yamaha XS500 fotoet er fra 1998.

Yamahaxs500-3.jpg (35409 bytes)

Yamaha XS500 er produceret fra 1976 til 1979.
XS500 er efterfølgeren til TX500 den første MC Yamaha producerede med 4 vantiler
pr. cylinder, motoren i TX500 og XS500 er den samme, men der hører ligheden op.
XS500 har som væsentlige forskelle støbte hjul, skivebremser for og bag og Mikuni
karburatorer.
Den er udstyret med EL-start, men man har bibeholdt kick starteren som nødstart.
Motoren er en 500CC 180 graders twin hvor stemplerne er 180 grader forskudt, modsat
de gamle englændere hvor stemplerne følges parallelt.
Det skulle give en bedre ballance i motoren og dermed færre rystelser.
Helt godt var det imidlertid ikke, så motoren er udstyret med en kædetrukket
ballanceaksel der er placeret i motorblokken mellem cylindrene og gearkassen.
Den har to overliggende knaster, trukket med en kæde fra krumtappen.
Karburatorerne er to stk. 38 mm Mikuni "constant-velocity" (de minder en del om
SU karburatoren).
Den var berømt (berygtet) for at topstykket flækkede mellem ventilsæderne.
I konsekvens heraf er XS500's motor produceret i flere "redesign".
XS500(a), XS500B, XS500C og XS500D.
XS500C & D har nyt topstykke der er befriet for de tidligere modellers tendens til
at slå revner.

Tekniske data:

Motor:                      4 takt Twin DOHC 8 ventiler.
Cylindervolumen:  498CC.
Boring;                    73 mm
Slaglængde:           59,6 mm
Kompression:         8,5:1
Karburatorer:        38 mm Mikuni (to stk.).
Tænding:                Mekaniske kniksere og to tændspoler.
Smøring:                 Vådsump.
Gearkasse:             5 trin.
Kobling:                  15 plader vådkobling.
Effekt:                     48 HK (fabriksopgivelse).
Effekt:                     32 HK målt på baghjul (Cycle Guide July 1976)
1/4 mile:                  14,6 sek. (144 Km/t)
topfart:                   170 Km/t.
Vægt:                      200 Kg


Cyklen er velkørende, styringen neutral og kørestillingen er hvad man må betegne
som meget oprejst.

Jeg købte min XS500 bare for at se om det med at køre MC stadig var noget for mig.
Da jeg overtog den stod speedometret på 15.800 og nu står det på 21.000 Km.
Jeg gav 18.000 Kr for den, og alt inclusive nødvendige reparationer og syn har den.
til dato stået mig i ca. 23.000 Kr.
18.000 Kr for en MC fra 1978 kan lyde af meget, men cyklen er særdeles velholdt,
så jeg havde for så vidt ingen betænkeligheder ved at købe den.

Jeg har indtil nu måttet putte følgende i den:

Nyt kædekit (kæde og forreste tandhjul).
Nye dæk.
1 ny (brugt) tændspole.
Nye kronrørslejer.
Nye lejer i bagsvinger.
Nyt gaskabel.
Nyt koblingskabel.
Nye tændrør.
Nye kniksere.
Nyt oliefilter (ombygget til ny type).
Ventiljustering.
Kontrol af ballanceaksekkæde.

Jeg ville egentlig gerne beholde den, men der er pt. for mange cykler i stalden,
så den er nu på salgslisten.

Den forlod mit eje d. 26/4-2002 til fordel for et nyt hjem hvor den vil blive brugt.



Home Up Yamaha XS500 Suzuki XN85 Ducati Paso Anderstorp Mit skrueskur Velocette Skriblerier NSU MAX NSU Fox Seeley Honda CB750